Winata Freddy kwam met een goede bus naar Colakreek om ons op te halen. Hij had de boodschappen voor de komende dagen al gedaan.  Leuk om hem weer te zien. Hij was onze kok voor de komende dagen op Brownsberg. Dus dat was goed geregeld.

We reden eerst langs de achterkant van vliegveld Zanderij. Hier zouden Holenuitjes of ook wel Konijnenuiltjes genaamd, moeten zitten. Op de vorige reis hadden we ook een poging ondernomen maar we hadden ze niet gezien en ook deze keer leek het een vergeefse zoektocht. Maar we kwamen natuurlijk wel andere mooie dieren tegen, zoals Eastern Yellow-breasted Meadow Lark hieronder.

Vorig jaar hadden we een shoot met de Red-breasted meodowlark en ook nu konden we deze weer op de foto zetten.

Op het hekwerk langs het vliegveld kwamen we een groepje gieren tegen: de Black Vulture (Coragyps atratus) en de Kleine Geelkopgier (Cathartes burrovianus). De zwarte had ik vorig jaar al uitgebreid geportretteerd en dus volstaat een enkel portretje hier.

En dan ineens: de uiltjes Holenuil, Konijnenuil (Athene cunicularia). En hoe. Uitgebreid lieten zij zich door ons fotograferen.

Zo ook de Witbuikzwaluw (Tachycineta albiventer) Twee uilensoorten op één dag. Wat een begin.

Bij een brug over de Surinamerivier stond een zeer hoge boom. Om deze niet om te hoeven hakken heeft men de weg gesplitst en eromheen gelegd. Hier zijn we uiteraard ook even gestopt en hebben we een paar foto's gemaakt. Vergeet niet om de foto te vergroten zodat de splitsing beter te zien is.

Libellen: Erythrodiplax umbrata en Erythrodiplax basalis

Op weg naar Brownsberg brachten we een kort bezoek aan de Jodensavanne, een plantage, gelegen aan de oevers van de Surinamer rivier die omstreeks 1737 werd gerund door voornamelijk portugese Joden. Het is een van de vele historische plekken waar het plantage leven van toen met de slaven die er werkte nog opmerkelijk zichtbaar is gebleven. Naast een aantal graven met grafstenen waarop je een deel van de levensgeschiedenis kon lezen van de overledenen, was er een kleine expositie met beeldmateriaal van de Portugese Joodse families en het harde regime waaronder de slaven gebukt gingen. (tekst van Jap Smit)

Hierboven de Heliconius wallacei flavescens. Daarnaast 2 foto's van de Oranjevlekzwampje Erythrodiplax famula.

Bij de Jodensavanne heb ik verder geen foto's gemaakt daar het begon te regenen. Dus doorgereden. Onderweg kwamen we nog dit alleraardigst roofvogeltje tegen: een Pearl kite, die in het gras een prooi aan het veroberen was.

Foto's van het uitzicht komen nog aan bod in de komende dagen.

eerst heerlijk eten en op tijd onder de wol. Eeeh ... ik bedoel een dun laken.